Kestrel - 2014-05-05 19:01:36


Podstawy obsługi radia. W drugiej części opiszę dokłądne podawanie współrzędnych z mapy.
Dla większości starych RoD-owiczów będzie to jedynie powtórzenie, ale jako że mamy kilku nowych członków, nie zaszkodzi powtórzyć w dużym skrucie.

Radia (Czy PMR, czy GMRS, czy nawet CB-radia) są częstym, prawie nieodłącznym elementem większych strzelanek.
Pozwalają one na większą koordynacje działań zespołów jak i członków drużyny. O ile potrafi się z nich kożystać.


Kilka wstępnych zasad zanim przejdziemy do samej komunikacji:
1. Komunikaty radiowe powinny być krótkie, wyraźne i spójne.
2. Radio jest głośne i potrafi odezwać się w najmniej odpowiednim momencie. Gdy kupujesz radio, pomyśl odrazu o zakupie zestawu słuchawkowego.
3. Radio nie służy do zabawy.
4. Pamiętaj że nigdy nie wiesz, kto jeszcze słyszy twoje komunikaty.


Okej, jeśli mamy to już za sobą. Zaczynamy.

Przed strzelankom pierwsze co należy zrobić, myśląc o komunikacji radiowej to ustalić kryptonimy. Pomoże to w prawidłowym rozpoznaniu i wywoływaniu jednostek. (Patroli, plutonów czy jednostkowych żołnierzy z drużyny.)
Dla przykłądu, drużyna podczas strzelanki dzieli się na dwie grupy zadaniowe. W każdej jest jedno radio. W tym momencie każdy z oddziałów wymyśla sobie kryptonim. Ważne by był prosty, łątwy do zapamiętania i najlepiej powiązany z jednym tematem.
Np:

Grupa 1 - Jeleń   Grupa 2 - Sarna
Grupa 1 - Orzeł   Grupa 2 - Sokół
Grupa 1 - Stolik    Grupa 2 - Krzesło


Gdy pseudonimy zostaną już ustalone, kolejną rzeczą, na jaką zwracamy uwagę to ustalenie hasła i odzewu. Zapobiegnie to próbą podszycia się pod drużynę przez nieprzyjaciela.

Przykłądowe hasła.
Hasło - Czerwone  Odzew- Róże.
Hasło - Gołąb        Odzew - W garści.


Są to rzeczy, które nie mogą być ustalone z góry(na stałe) i wymagane jest by ustalane były przed samą strzelanką.

Wywoływanie przez radio.
Wywołując drużynę przez radio, trzymamy się poniższego schematu.

(Kryptonim grupy wywoływanej) - zgłoś do - (własny kryptonim)


W momencie odpowiedzi na wywołanie odpowiadamy
(Kryptonim włąsny) - zgłasza do - (kryptonim grupy wywołującej)


Po wywołaniu, jeśli jest to pierwszy kontakt od pewnego czasu, weryfikujemy "hasło- odzew", jeśli mamy pewność, podajemy komunikat.

Grupa1 -Sokół zgłoś do Orła.
Grupa2 -Orzeł zgłasza do Sokoła.
Grupa1 - Gołąb
Grupa2 - W garści.
Grupa1 - Jesteśmy na pozycji. Podaje współrzędne.
Grupa2 - Potwierdzam
Grupa 1 -  Alfa-Echo-Trzy-Sześć-Cztery

...

Literowanie:

W momencie gdy chcemy podać swoją dokłądną pozycje, kod działań lub gdy zasięg słaby i wymagane jest przeliterowanie hasła, używamy do tego poniższego systemu. Jeśli będziemy podawać informacje, wymagane sprawdzenia na mapie przez drugą grupę, zapisania bądź weryfikacji, uprzedźmy ją o zamiarza podawania wpółrzędnych i poczekajmy na odzew gotowości.

- Podaje numer pojazdu.
- Potwierdzam.
- Delta-Zulu-Golf- Dwa-Jeden-Alfa-Trzy

http://4.bp.blogspot.com/-5CiuYLxAaiM/UH52ka66_tI/AAAAAAAAEXM/ogot8fggcgU/s1600/Phonetic.gif




[/color]

dziki81 - 2014-05-05 19:55:14

no i to mi się przyda :D

Eddy - 2014-05-05 21:08:33

Tylko ten niebieski trochę się zlewa, trzeba się trochę ograniczyć z używaniem go :P

Kestrel - 2014-05-05 21:18:50

Sam sie zlewasz ^^ Nie moja wina żeś ślepy XD

Eddy - 2014-05-05 21:24:53

https://www.youtube.com/watch?feature=p … GPxSCy1tV- Co do obsługi PMR i ich funkcji, o których nawet nie wiecie, że istnieją :D

www.birdspiders.pun.pl www.ts.pun.pl www.otservlist.pun.pl www.godsfromhell.pun.pl www.essz.pun.pl